Αν μια μαμά φωτογράφιζε σήμερα το τετράχρονο κοριτσάκι της σαν Λολίτα με ζαρτιέρες, σε τολμηρές στάσεις και με τα γεννητικά όργανά του να φαίνονται ξεκάθαρα, δεν θα πρόφταινε ούτε μέχρι την γκαλερί της γειτονιάς της να φτάσει για να τις εκθέσει. Θα τη συνελάμβαναν για διακίνηση πορνογραφικού υλικού.

Τη δεκαετία, όμως, τού ’70 η Ρουμάνα φωτογράφος Ιρίνα Ιονέσκο με τέτοια, μαυρόασπρα, ερωτικά ενσταντανέ τής μικρής Εβα έγινε διάσημη, πλούσια, κοσμογυρισμένη και ανακηρύχτηκε «σύμβολο της γκόθικ κουλτούρας» και «grande dame τής erotica».

Επειδή, όμως, οι εποχές αλλάζουν και τα κακοποιημένα κοριτσάκια μεγαλώνουν και λύνουν καμιά φορά τους λογαριασμούς τους με τους γονείς τους, τη Δευτέρα δικαστήριο του Παρισιού καταδίκασε την 77χρονη σήμερα φωτογράφο σε πρόστιμο 10 χιλιάδων ευρώ για βλάβη της εικόνας και της ιδιωτικής ζωής της κόρης της.

Η Εβα, που σήμερα, στα 47 της χρόνια, είναι αρκετά γνωστή ηθοποιός και κινηματογραφίστρια, ζήταγε, βέβαια, πολύ περισσότερα: 200 χιλιάδες ευρώ αποζημίωση, καθώς και να απαγορεύσουν στη μητέρα της να εκμεταλλεύεται στο εξής τις περίφημες φωτογραφίες, μέρος των οποίων ανήκουν στο Δημαρχείο τού Παρισιού και στην Εθνική Βιβλιοθήκη τής Γαλλίας.

Γυμνό σε Playboy και Penthouse

Η δίκη απασχόλησε τη γαλλική κοινή γνώμη. Οι δυο γυναίκες, που δεν μιλιούνται εδώ και πολλά χρόνια, δεν ήρθαν αντιμέτωπες στο δικαστήριο η μία με την άλλη. Εβγαλαν το φίδι απ” την τρύπα οι δικηγόροι τους. Ο δικηγόρος τής Ιρίνα δήλωσε ότι οι φωτογραφίες έγιναν σε μια εποχή «πολύ πιο φιλελεύθερη και ανεκτική». Ο δικηγόρος τής Εβα αντέτεινε ότι και τότε ακόμα «τα δίκτυα των παιδοφίλων είχαν μεγάλη επιρροή».

Και συμπλήρωσε: «Το ζήτημα που κρίνει αυτό το δικαστήριο είναι η ελευθερία του ατόμου σε αντιδιαστολή με την τέχνη. Από αυτό το κορίτσι έκλεψαν τα παιδικά του χρόνια. Πώς είναι δυνατόν να απομακρύνεις τα πόδια ενός παιδιού τεσσάρων χρονών για να φανούν τα γεννητικά του όργανα; Καμιά ελευθερία δεν έχει σχέση με τέτοιες αθλιότητες. Το κοριτσάκι πόζαρε γυμνό, όπως στις χειρότερες φωτογραφίες του Playboy και του Penthouse».

Δεν μιλούσε μεταφορικά. Προκλητικές, αισθησιακές, στα όρια του πορνό φωτογραφίες της μικρής Εβα δημοσιεύτηκαν το 1976 στην ιταλική έκδοση τού Playboy (ήταν 11 χρόνων), το 1978 στην ισπανική έκδοση τού Penthouse, ενώ έγιναν και πρωτοσέλιδο στο Der Spiegel. Το 1977 η Ιρίνα, πάντως, έχασε την επιμέλεια τής κόρης της, την οποία ανέλαβε και φρόντισε η οικογένεια τού καλύτερου φίλου και συμπαραστάτη της, τού μετέπειτα κορυφαίου Γάλλου σχεδιαστή παπουτσιών Κριστιάν Λουμπουτάν. Ηδη είχε κάνει την πρώτη της (σεμνή πάντως) εμφάνιση στο σινεμά, παίζοντας στον «Ενοικο» τού Πολάνσκι.

Η Ιρίνα Ιονέσκο πριν ανακαλύψει τη φωτογραφία σε σχετικά μεγάλη ηλικία (39 χρόνων) είχε περάσει μια περιπετειώδη ζωή. Γεννημένη στο Παρίσι από Ρουμάνους γονείς, που την εγκατέλειψαν στα 4 της χρόνια, ανατράφηκε στην Κονστάντζα από συγγενείς της, καλλιτέχνες τού τσίρκου.

Αυτό ήταν. Κατέληξε να τριγυρίζει με τσίρκα σε όλη την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική, κάνοντας ένα νούμερο με βόες. Μετά έγινε χορεύτρια, ηθοποιός στη Δαμασκό και ερωμένη ενός πλούσιου Ιρανού χαρτοπαίκτη. Επέστρεψε στο Παρίσι για να σπουδάσει τέχνη και τότε μπήκε στη ζωή της η φωτογραφία, μία Nikon F, που χρησιμοποιεί ακόμα. Με την πρώτη έκθεσή της το 1970, μια σειρά από φωτογραφίες μισόγυμνων γυναικών με δαντέλες, λουλούδια και διάφορα φετιχιστικά σύμβολα, έγινε αμέσως διάσημη.

Tην εκβίαζε για να ποζάρει

Η ίδια έχει εξηγήσει ότι ο αποκλειστικά γυναικείος ερωτικός της κόσμος αντανακλούσε την «απώλεια τής μητέρας της». «Εψαχνα πάντα τη γυναίκα, που είχα χάσει», έλεγε. Η κόρη της δεν συμμερίστηκε ποτέ αυτή την ευαίσθητη, πληγωμένη πλευρά της. Σε συνέντευξή της στη «Μοντ» το 2011 η Εβα την παρουσίασε σαν μια υπολογίστρια και ψυχρή γυναικά. «Πόζαρα για πορνογραφικές φωτογραφίες από 4 χρονώ. Τρεις φορές την εβδομάδα, επί δέκα χρόνια.

Ηταν αποτέλεσμα εκβιασμού: εάν αρνιόμουνα δεν μου αγόραζε φορέματα. Και δεν την έβλεπα παρά μόνο στη διάρκεια των φωτογραφήσεων. Η μητέρα μου δεν ασχολήθηκε ποτέ μαζί μου. Η μόνη μας επαφή ήταν οι φωτογραφίες. Ηταν σαν να με έκλεινε σε ένα κουτί και να μού έλεγε: γίνε όμορφη και σκάσε».

Η Εβα σπούδασε θέατρο στο πλευρό τού Πατρίς Σερό και άρχισε να κάνει την ηθοποιό. Και, ξαφνικά, το 2011 γύρισε την πρώτη της ταινία με τίτλο «My little princess», που ήταν μια μυθοπλαστική εκδοχή τής τραυματικής σχέσης με τη μητέρα της και της χαμένης της αθωότητας. Τον ρόλο τής Ιρίνα έπαιζε η σπουδαία Ιζαμπέλ Ιπέρ. «Δεν της έδειξα ποτέ τις χειρότερες φωτογραφίες, που μού είχε βγάλει η μητέρα μου. Γιατί θα έπαιζε κρατώντας όπλο, θα ένιωθε υποχρεωμένη να με υπερασπιστεί. Ηθελα όμως από την Ιπέρ να κτίσει έναν ρόλο», είχε πει τότε.

Κι αν αναρωτιέστε πώς κρίνει την Ιρίνα σαν φωτογράφο, η Εβα μόνο καλά λόγια έχει. «Υπάρχει μια αδιαμφισβήτητη ποιότητα στο έργο της. Πρέπει να ξεχωρίζετε το φόντο από τη φόρμα. Εγώ αντιδρώ στο ερωτικό φόντο, που είμαι εγώ η ίδια. Η φόρμα της είναι σαγηνευτική και δηλητηριώδης».

Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών