του ToPeriodiko

Ένα κορίτσι 15 χρόνων, η Tiruwa, πέθανε στο Νεπάλ προσπαθώντας να ζεσταθεί σε μια στάνη, όπου εξορίστηκε για όσο θα διαρκούσε η έμμηνος ρύση…

Πρόκειται για μια βαθιά σκοταδιστική ινδουιστική πρακτική, η οποία, αν και έχει απαγορευτεί από το κράτος, ωστόσο επιβιώνει λόγω της γενικής κοινωνικής οπισθοδρόμησης της χώρας. Σύμφωνα με αυτή την αντίληψη η έμμηνος ρύση εκλαμβάνεται ως κάτι το «ακάθαρτο», ενώ σε ορισμένα μέρη του Νεπάλ οι γυναίκες μένουν σε καλύβες ή στάβλους για μέρες, πρακτική γνωστή ως chhaupadi.

Ο πατέρας της Tiruwa μιλώντας στην εφημερίδα «My Republica» είπε ότι η 15άχρονη αφού έφαγε βραδινό γύρω στις 6 το απόγευμα της Παρασκευής στη συνέχεια πήγε στην καλύβα για να κοιμηθεί. Όταν αργά το πρωί της επομένης μέρας η κόρη του δεν εμφανίστηκε, εκείνος άρχισε να της φωνάζει. «Τότε είδα το άψυχο σώμα της», πρόσθεσε.

Σύμφωνα με την εφημερίδα, η Tiruwa ήταν μαθήτρια Γυμνασίου και είχε άριστες επιδόσεις στα μαθήματά της, ενώ διένυε την τρίτη μέρα της έμμηνου ρύσης της όταν πέθανε.

«Ερευνούμε την υπόθεση. Υποψιαζόμαστε ότι πέθανε από ασφυξία από τον καπνό της φωτιάς που άναψε για να κρατηθεί ζεστή», δήλωσε ο επιθεωρητής Badri Prasad Dhakal στο AFP.

Σύμφωνα με το chhaupadi, οι γυναίκες απαγορεύεται να λαμβάνουν μέρος σε κανονικές δραστηριότητες της οικογένειας κατά την έμμηνο ρύση και μετά τον τοκετό, ενώ απαγορεύεται να έχουν οποιαδήποτε επαφή με τους άνδρες του νοικοκυριού.

Η κυβέρνηση έχει θέσει εκτός νόμου το chhaupadi από το 2005, αλλά η Mohna Ansari, της Εθνικής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Νεπάλ, δήλωσε πως οι τοπικοί ηγέτες πρέπει να κάνουν περισσότερα πέρα από το να επιβάλλουν την απαγόρευση.

«Η νομική απαγόρευση υπάρχει, αλλά η επιβολή του νόμου δεν ήταν αρκετά ισχυρή ώστε να εφαρμοστεί», δήλωσε, και πρόσθεσε πως «είναι πολύ σημαντικό για εμάς να εργαστούμε για να αλλάξει αυτή η συμπεριφορά των ανθρώπων και να ενισχυθεί η ευαισθητοποίηση κατά της πρακτικής αυτής».

Η ινδουιστική παράδοση εφαρμόζεται από όλες τις οικογένειες της περιοχής. Οι γυναίκες που παραβιάζουν την πρακτική θεωρούνται υπεύθυνες για την καταστροφή στις καλλιέργειες, τις ασθένειες και τους αιφνίδιους θανάτους των ζώων.

Σύμφωνα με παλαιότερες αναφορές, το «chhaupadi» έχει οδηγήσει σε θανάτους από επιθέσεις άγριων ζώων, τσιμπήματα φιδιών ασθένειες, βιασμούς, κακή ψυχική υγεία, καθώς και θανάτους βρεφών από πνευμονία.

Τα τελευταία χρόνια μερικές γυναίκες έχουν γυρίσει την πλάτη τους στο εν λόγω τελετουργικό: λίγα χωριά είναι γνωστά ως «ελεύθερες ζώνες chhaupadi».

Όμως, παρόλο που το Ανώτατο Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων το 2005 απαγόρευσε το «chhaupadi», το έθιμο είναι δύσκολο να «σβήσει» οριστικά. Συνεχίζει να επικρατεί σε πολλές απομακρυσμένες περιοχές.

Η Mohna Ansari από την Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Νεπάλ τόνισε ότι οι τοπικοί ηγέτες πρέπει να κάνουν περισσότερα και επιβάλλουν την απαγόρευση της εν λόγω παράδοσης.

«Υπάρχει η νομική απαγόρευση, αλλά οι δυνάμεις επιβολής του νόμου δεν ήταν ποτέ τόσο ισχυρές ώστε να φροντίζουν για την εφαρμογή του», είπε.

«Είναι πολύ σημαντικό γι’ εμάς να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε τις συμπεριφορές των ανθρώπων ώστε να ευαισθητοποιηθούν κατά της εφαρμογής της συγκεκριμένης πρακτικής», πρόσθεσε.

Μία έκθεση του ΟΗΕ το 2011, ανέφερε ότι εκτιμάται πως το 95% των γυναικών στην περιοχή Achham του Νεπάλ συνεχίζουν να ακολουθούν το έθιμο αυτό.

Πάντως να σημειωθεί, ότι αυτή η αντιδραστική αντίληψη για μια φυσιολογική ανθρώπινη λειτουργία, διαπερνά πλήθος θρησκειών, μεταξύ άλλων και την Ορθόδοξη.

Για να μην ξεχνιόμαστε…

Πηγή: ToPeriodiko

 

Διαβάστε ακόμα

«Οι πόνοι της περιόδου μπορεί να είναι σχεδόν εξίσου έντονοι με αυτούς της καρδιακής προσβολής». Γιατί λοιπόν οι έρευνες για θεραπείες παραμένουν περιορισμένες;

Σερβιέτες, προφυλακτικά και λοιπά είδη πολυτελείας…